28 juni 2015

Mini Hålkakor

Här har de bakats för fullt,men vi börjar med dessa små härliga,mjuka hålkakorna.
Orkar man inte göra mindre varianter så går de lika bra och göra två normalstora hålkakor.
De här receptet har följt med mig sedan 1994 och är de något bra så håller man vid det receptet som jag gjort.
Dessa är ganska lätta och göra och gudomligt goda att äta till frukost,mellanmål,kvällsmat eller även ta med till picknicken.Nybakat bröd blir ju alltid succè,i alla fall hemma hos mig.



Ingredienser:
1/2 pkt jäst (25g)
2 1/2dl vatten
2msk olja
1tsk salt
1msk sirap
2msk brödkrydda
6-7dl rågsikt

Gör så här:
1.Smula sönder jästen i en bunke/assistent.Häll i ljummet vatten och rör om.Tillsätt olja,salt,sirap och
   brödkrydda och rör om.
2.Tillsätt ca 6dl rågsikt och låt assistenten jobba ca 10-15minuter tills de blir en smidig deg.
3.Låt degen jäsa under bakduk ca 20min.Knåda degen smidig på mjölat underlag.Du kan antingen
   dela degen i två delar och få ut två st hålkakor eller göra som jag gjorde och det var att kavla ut
   hela degen och ta ut en utstickare och trycka tills degen går slut.
4.Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper på och gör hål i mitten av bröden med hjälp av utstickare
   eller de du har hemma.
5.Låt jäsa ca 20-25min.Grädda i ugnen i ca 10min eller tills den får fin färg.
6.Pensla ev med vatten eller om du föredrar och ha dem med lite mjöl så blir dem exakt som bild på
    mina bröd.Låt dem svalna helt och sen är det bara att avnjuta eller frysa in för andra dagar.


Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar