13 aug. 2011

Kanongoda Blåbärsbullar

Har ni prövat och ätit blåbärsbullar,ni vet kanelbullar men istället så lägger man blåbär och annat gott.Såg detta hos www.pickipicki.se och då var jag tvungen att göra dessa.
Jag har varit ute i skogen igen och plockat blåbär.Ja konstigt nog finns de kvar,dock inte så mycket som i början.Och då passade jag på att baka dessa underbara bullar.
Med ett kallt glas mjölk så är lyckan gjord.





Ingredienser:
50g jäst
150g smör
5dl mjölk
1ägg
1,5dl socker
Nypa salt
ca 15dl vetemjöl

Fyllning:
2-3msk rumstemp smör
2-3msk vaniljsocker
Färska blåbär
Mandelmassa(grovriven)
Pensla:1 uppvispat ägg


Gör så här:
1.Smula jästen i en bunke.Smält smöret och blanda i mjölken vid fingervarmt.
rör ner i jästen så att den löser sig.
2.Tillsätt ägg,socker,salt och det mesta av vetemjölet.
3.Arbeta till en slät och smidig deg,låt jäsa under bakduk i 30min.Dela degen i 2lika
stora delar och kavla ut till rektangulär form.
4.Bred ut smör,vaniljsockerm,grovriven mandelmassa och blåbär.
5.Skär bullarna i 1-2cm och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.Låt jäsa i 30min
under bakdul.Sedan är det bara att pensla bullarna med ett lätt uppvispat ägg.
Strö på pärlsocker om du vill ha dem lite sötare.
6.Grädda bullarna i 250grader tills bullarna fått fin färg,ungefär 6-8min.Låt svalna på
galler under bakduk.Strö på lite siktat florsocker på de som inte har pärlsocker på
sig.Dock måste de ha svalnat helt först.

Kram

6 kommentarer:

  1. Jag älskar blårbär och bullar! Tänkdå blåbärsbullar! De måsta jag prova!:-)

    SvaraRadera
  2. Kakmonsterna-Ja med älskar blåbär.Absolut,va kul

    SvaraRadera
  3. Sockerfrun-absolut.hoppas du prövar på

    SvaraRadera